keskiviikko 10. huhtikuuta 2013

Veikkauksia

Ihmisten mukaan laskettu aika on 9.5. Saa nähdä, pitävätkö heidän laskunsa yhtään paikkansa. Yleensähän ihmisten monimutkaiset laskutoimitukset eivät näissäkään asioissa osu kohdalleen yhtä tarkasti kuin tammat itse. Tätieni mielestä olen monissa asioissa sen verran hätäinen, että saatan putkauttaa varsankin hiukan etuajassa.

Tamma vasemmalla...
Hevosilla on usein niin, että tammavarsat syntyvät vähän etuajassa ja orivarsat taas myöhässä. Sukupuolta ennustetaan muutenkin monin tavoin. Esimerkiksi, että tammamaha on vasemmalla kyljellä ja orimaha oikealla. Minun mahani oli aluksi vasemmalla, mutta nyt enemmän oikealla. Onkohan siellä tapahtunut joku sukupuolenvaihdos?

Toinen jännittävä asia on, minkä värinen varsa on. Koska minä olen vaalea ja unelmaorini on tumma, varsasta voi tulla kumpi tahansa. On myös pieni mahdollisuus, että siitä tulee musta. Ja onkohan sillä merkkejä? Nuorempi täti näki jo kerran varsaunta. Siinä minä olin kesken taluttamisen heittäytynyt nurmikolle makaamaan ja alkanut varsoa. Täti heräsi ennen kuin ehti kunnolla nähdä varsaa, mutta univarsa oli ehkä musta ja sillä oli valkoista kuonolla.

Tätieni ihmistutut kyselevät, mitä varsalla aiotaan tehdä. Miten niin tehdä? Mitä ihmisvauvoillakaan tehdään? Niitä ihaillaan ja ihmetellään ja hoidetaan niin kuin parhaiten taidetaan. Eikös se ole ihan hyvä suunnitelma varsankin suhteen?
...vai ori oikealla?

Tietysti jotkut ihmiset alkavat tehdä vauvasta heti pienestä pitäen NHL-tähteä tai Idols-voittajaa. Ja joistain varsoistakin aletaan tehdä ravihevosta tai esteratojen tähteä. Mutta minulla ei ole suunnitelmia varsan tulevaisuuden suhteen. Enhän minä muutenkaan ikinä ajattele seuraavaa ruoka-aikaa kaukaisempia asioita. Varsa saa ihan vapaasti toteuttaa taipumuksiaan ja tehdä sitä, missä on hyvä. Tällä hetkellä hän vaikuttaa ainakin hyvin vilkkaalta ja potkii poikkeuksellisen hurjasti, joten ehkäpä hänestä tulee karatetähti.

Minä ja tädit emme vielä tiedä, saako varsa pitää samat tädit kuin minä vai etsitäänkö hänelle omia ihmisiä. Tädit haaveilevat, että varsa saisi pitää heidät. Se kuulemma riippuu paljon olosuhteista ja rahasta. En ihan ymmärrä, miten raha tähän liittyy. Sitä ehkä tarvitaan varsojen lisäravinteeksi. Minusta on kuitenkin mukavaa, että tädeillä on haaveita ja toiveita, koska silloin he ovat hyvällä tuulella ja antavat helpommin nameja.

5 kommenttia:

  1. Eikös ne sinulle,kuin ihmistenkin varsoille teettäneet niitä ultra-juttuja,ja HAH ja Hirnaus,ihan sama,kunhan on terve ja onnellinen,tädit tykkää.

    VastaaPoista
  2. Kävin tosiaan neuvolassa ultrattavana pariinkin kertaan, mutta en siinä vaiheessa yhtään tajunnut, mistä oli kysymys. Eikä niissä näkynyt yhtään varsaa, outoa! Ekalla kerralla näkyi vaan joku pallukka ja tokalla villisti heiluva marsu tai joku semmoinen.

    VastaaPoista
  3. Katselin eilen masuasi kun Papun kanssa käveltiin ulkona ja sillon oli kyllä masu vasemmalla puolella ;)

    VastaaPoista
  4. Siellä onkin sellainen hyrrä, joka mennä viuhtoo puolelta toiselle ja takaisin! Täysihoitolan emäntäkin sanoi nähneensä niin hurjan potkusarjan, ettei ole moista ikinä nähnyt, vaikka on tiineitä tammoja aika paljon katsellut :D

    VastaaPoista
  5. Taitaa tulla reipas varsa sieltä ;)

    VastaaPoista