perjantai 26. huhtikuuta 2013

Ensimmäinen pulla uunista ulos

Tänään täysihoitola muuttui virallisesti synnytysosastoksi, kun naapurihuoneiston pieni punainen tamma varsoi.
Kun minun tätini tulivat tallille, pihalla yksi täti sanoi heille naapuritamman varsovan juuri. Sen tähden tädit eivät tulleet heti minun luokseni, vaan kuluttivat aikaa muuten. Nuorempi täti ehti pestä puolet satulasta, kun jo ilmoitettiin varsan olevan maailmassa. Kun tädit ehtivät sisälle talliin, varsa oli jo kerran käynyt tissillä ja otti horjuvia askeleita. Sillä välin kun kävin ulkoiluttamassa mahaani ja nuorempaa tätiä, varsa oli oppinut kävelemään sujuvasti ja yritti jo juosta. Huimaa kehitystä. Tässä sitä taas nähdään hevosten ylivertaisuus ihmisiin verrattuna.
Olin jälleen vähän silmät pyöreinä varsasta. Tosin en ole vielä nähnyt häntä, koska huoneistojemme välillä on umpinainen seinä. Mutta haistoin ja kuulin. Tädit kertoivat hänen olevan ihan pikimusta orivarsa. Olen naapurikarsinan suuntaan tarkkaavainen ja mietteliäs.
Täysihoitolan emäntä oli jo nähnyt unta, että pieni punainen tamma ja minä varsoimme samana yönä. Todellisuudessa se ei ole kovin todennäköistä. Parin viime päivän aikana utare on alkanut täyttyä. Sen perusteella näyttää siltä, että varson noin viikon päästä. Myös takapuolen lihakset ovat alkaneet löystyä, mikä on yksi lähestyvän varsomisen merkki. Lautaset näyttävät nyt aika luisevilta ja häntä on jäänyt törrölleen. Mutta tämä on kyllä vähän sama kuin vapun sääennusteet. Välillä on luvassa sadetta, välillä hellettä.
Usein tammat saattavat ajoittaa varsomisensa lähelle toisiaan. Koska olen kuitenkin ensikertalainen (ja muutenkin aika kujalla), en ehkä ryhdy kiirehtimään jo syntyneen varsan takia. Olen yhtäkkiä muutenkin lakannut kiirehtimästä. Tätejä taluttaessakin saatan jäädä seisoskelemaan vaikka kuinka pitkäksi aikaa enkä yhtään kuovi ja kaavi ja polje jaloilla tai muutenkaan menetä hermojani paikallaan olemisen takia. Tämä on kai sitä downshiftausta.
Täysihoitolan emännän unessa naapurivarsa oli muuten musta tamma ja minun varsani liinakko ori. Mahtaakohan minulle tullakin nyt liinakko tamma, kun kerran naapuriin tuli musta ori.
Jännittää.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti